Add ajándékba a játék és a tudás örömét!

Akiktől gyermekeink okosabbak lehetnek

2016. május 27. - Okosodj Velünk

Mostanában nagy divat szidni az oktatási rendszert, és legyünk őszinték, a vádak nem teljesen alaptalanok – sajnos az állami szabályozások nem mindenhol gyerekbarátok. De szerencsére van néhány kiemelkedően kreatív pedagógus, aki ebben a környezetben is megtalálja a módját, hogy inspirálja, motiválja diákjait. Róluk lesz most szó.

Az oktatás és az oktatási módszerek folyamatos változásban vannak. Gondolj csak bele mennyire más a mai gyerekek világa, mint mondjuk csak egy-két generációval korábban! Az alap azonban változatlan: az iskola leadja a leckét, a diák pedig megtanulja.
Vagy mégsem?

Legyen szó most két olyan tanárról, akik kitűnő pedagógusként rájöttek, hogy a „mai fiatalok”, már mások – és ezt ügyesen ki is használták!

Temesváriné Várszegi Mónika, aki megreformálta a házi feladatot

Otthon valószínűleg nektek is meg vannak a saját csatáitok, ami a tanulást illeti. A pontatlan verstanulás, a hiányos felszerelésből adódó viták, vagy éppen a félkész, vagy semennyire nem kész házi feladatok… A legtöbb gyerek ott próbál lecsípni a feladatiból, ahol csak tud. Ezt akár nevezhetjük természetesnek is, de mi van akkor, ha nem velük van a gond, hanem magával az elvégezendő feladattal?

Ha a gyerek nem éppen szorgalmas és lelkes, akkor szülőként nehéz rávenni arra, hogy időben és pontosan elvégezze a házi feladatát. Ilyenkor jönnek a szokásos meccsek: „Akkor nincsen tévé...” vagy „Nem mehetsz el a barátaiddal...” De az igazi harc leginkább a tanárokra hárul, hiszen az iskolában ténylegesen számot kell adni az otthon megszerzett tudásról.

A legtöbb pedagógus már regényt írhatna abból a rengeteg kifogásból, amivel ilyenkor a diákok előállnak: „Betelt a füzetem.”, „Megette a kutya.”, „Nem értettem a feladatot.” Nos, ezekbe az átlátszó, ugyanakkor leellenőrizhetetlen kifogásokba fáradt bele egy angol tanár, aki a diákok ellen használta a „fegyverüket”.

Temesváriné Várszegi Mónika angol nyelvet tanít általános iskola felső tagozatosok számára. Nem is olyan régen még minden óra elején kőkemény harcot vívott a fiatalokkal, hogy valamilyen úton-módon behajtsa rajtuk az előző napokban feladott házi feladatot. A büntetés szinte soha nem volt célravezető, ráadásul elvette az értékes időt a tanulástól.
Ezt megelégelve taktikát váltott, és bevezette a dupla büntetés ötletét: ha valaki esetleg nem készült el a feladatával, másnapra dupla annyi anyaggal kell megküzdenie. Lehet, hogy nem csinálja meg az elsőre kapott házi feladatot, de egy egészen más fajta feladatból dupla annyival kell készülnie. A büntetést egy kis humorral fűszerezi, így bízva abban, hogy a „büntiházi” tényleg elkészül – méghozzá kétszer annyi, mint eredetileg volt!

Döbbenetes, de a módszere olyannyira bevált, hogy a diákokkal együtt „továbbfejlesztve”, vannak olyan tanulók, akik sokkal inkább a büntetés házi feladatot választották, mint az eredetit. Miért? Mert egy jól kitalált büntető feladat, például egy kedvenc dalszöveg, vagy a diákot érdeklő szöveg lefordítása valóban a gyakorlatias tudás megszerzésében segít. Szórakoztató, és az értelmét is látja a gyerek. Az iskola lényege pedig, hogy használható tudást adjon át. Az angol Tanárnő (igen, így, nagybetűvel) módszere a legproblémásabb fiataloknál is működik, így kijelenthetjük azt is, hogy az oktatás valóban személyre szabott és hasznos tudást ad.

Ha sok pedagógus átveszi Várszegi Mónika szemléletét, akkor talán a házi feladat okozta „fejfájások” megszűnhetnek mind a tanárok, mind a diákok részéről.

be_different.jpg

Prievera Tibor, aki „kötelezővé tette” az órán mobilozást

Van azonban egy másik, napjainkban igazán aktuális probléma, ami még mindig megoldásra vár. Pedagógus olvasóink talán már csípőből rávágják, hogy ez nem más, mint az okostelefon okozta gondok.

Prievera Tibor, a budapesti Madách Imre Gimnázium tanára egy egészen furcsa kéréssel állt diákjai elé. Az egyik órán arra kérte őket, hogy próbáljanak neki sms-t küldeni úgy, hogy azt ő ne vegye észre. A tanár úr magabiztossága hamar rommá lett, ugyanis már az első 10 percben annyi üzenetet kapott, amennyire még gondolni sem mert. Voltak köztük egészen bátrak is, akik a táblán szereplő feladatot oldották meg, majd küldték el neki üzenetben, de még egy kép is készült a tanárról anélkül, hogy észrevette volna. A tanár kezdetben elbízta magát, és úgy gondolta minden esetet látott, amikor a tanulók a mobiljukat nyomkodták, de valójában csak az esetek kis százalékában sikerült lebuktatni diákjait. Volt, aki olyan kreatív volt, hogy létrehozott egy „Nyertünk Tanár úr!” nevű facebook-profilt, és bejelölte a tanárt ismerősnek. A gimnazista tanár történetét számtalan oldal közölte, a megjegyzések pedig vegyesek azzal kapcsolatban, hogy vajon hogyan lehetne megfékezni a diákokat a mobiltelefon használatban.

Pedig a kérdés inkább az, hogy meg kell-e fékezni őket?
Hiszen a diákok leleményesek, és a tanár módszere bebizonyította, hogy szinte lehetetlen őket rajtakapni.

Az Y-generáció bizony már okostelefon, tablet, és internet mellett nő fel, így nekik ezek használata olyan természetes, mint a szüleiknek a könyvek. Az oktatásban mai napig a könyveké a főszerep, holott a legtöbb tanuló már „levágja az utat”, és előbb keres rá bármire interneten, minthogy nekiállna kutatni a nyomtatott irományok között. Habár vannak kezdeményezések, amelyek törekednek arra, hogy az oktatás is digitalizálódjon, de még mindig megoldásra vár a probléma, hogy miként lehet a fiatalokat célszerű és tudatos felhasználásra nevelni.

Szülőként segítheted ezt a folyamatot azzal, hogy ellenőrzés alatt tartod gyermeked számítógép- és okostelefon használatát, miközben elfogadod, hogy az életükben természetes a jelenlétük. Nagyban megkönnyíted gyermeked iskolai életét, ha a tanárokhoz hasonlóan következetesen számon kéred rajta házi feladatait, valamint ha tiltás helyett abban segíted őt, hogy miként szerezhetsz releváns információkat az interneten.

Neked mi a véleményed a két magyar pedagógus rendhagyó módszeréről? Írd meg nekünk kommentben!

Mentés

Mentés

A bejegyzés trackback címe:

https://okosodjvelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr308752708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.